Op 30 maart organiseert De Kijkdoos een lezing met als thema: ‘Beelden in het Park de Hoge Veluwe’.
Kees Kuiphof, natuurgids op het Park, vertelt over de beelden in het landschap, hun oorsprong, hun makers en hun betekenis.
Voor een klein aantal van die beelden is door Helene Kröller-Müller opdracht gegeven aan kunstenaars in die periode. Zij overleed in 1939. Haar opvolgers kochten na 1945 van zeer uiteenlopende kunstenaars beelden aan waarvan sommige baanbrekend waren in die tijd. De lezing wordt verlevendigd met foto’s van de beelden en van de kunstenaars.
De lezing wordt gehouden in het Kijk- en Luistermuseum vanaf 20 uur.
Toegang €5 per persoon. Gratis toegang voor leden van de Kijkdoos.
Op 11 november 2022 om 20.00 uur vindt het concert van Linda Westera plaats in de Katholieke Kerk te Bennekom.
In ‘Blauw’ zingt en vertelt Linda Westera over haar leven als beeldend kunstenaar en muzikant. Ze laat zien hoe deze twee werelden in de loop van de tijd met elkaar vervlochten zijn geraakt. In deze voorstelling ontrafelt ze op speelse wijze het grillige scheppingsproces van een beeldend kunstenaar/muzikant, gelardeerd met liedjes die hier naadloos bij aansluiten. ‘Blauw’ is een ode aan het spelen, het maken en het improviseren, voor iedereen die geïnspireerd wil worden.
Linda Westera deed na haar studie tekenen en schilderen op de kunstacademie in Kampen de studie zang (pop en jazz) op het conservatorium in Zwolle. Ze exposeert haar beeldende werk in binnen en buitenland. Als frontvrouw – en liedjesschrijver – van diverse bands heeft ze tevens haar sporen verdiend. Ook treedt ze op met repertoire van Tom Waits, dat ze met verve hertaalde in het Nederlands. Sinds enkele jaren combineert zij haar kunst en muziek in de voorstelling ‘Blauw’.
‘Blauw’ wordt begeleid door vier enthousiaste muzikanten.
gitaar – Ton Kerkhof
percussie – Roy Kieftenbeld
bas – Gooswijn van Rees
slagwerk – Adriaan Stam
Op woensdag 13 april 2022 vindt de lezing “Water en Land in de Kunst” van Gees-Ineke Smit ter Horst plaats in de Grote zaal Kijk- en Luistermuseum, Kerkstraat 1 in Bennekom, aanvang 20.15 uur.
Gees-Ineke Smit ter Horst volgde na de kunstacademie de studie Kunstgeschiedenis. Die achtergrond bleek een goede basis voor diverse adviseursfuncties bij bedrijven en verschillende instituten op het gebied van kunst en cultuur. Zij zal met grote passie vertellen over kunst en de geschiedenis daarvan. Haar verhaal zal ondersteund worden met projectiebeelden.
Al eeuwenlang vormen water en land een inspiratiebron voor kunstenaars. Helene Kröller-Müller verrijkte haar kunstverzameling met vele landschappen. Een van de eerste aankopen van Helene was een landschap van Constant Gabriël: ‘Il vient de loin‘ uit 1887. Een verstild landschap met een trein.
Paul Joseph Constantin Gabriël, Il vient de Loin, ca. 1887 Collectie Kröller-Müller Museum, Otterlo, Nederland
Op vrijdagavond 5 november organiseerde De Kijkdoos in de Katholieke kerk in Bennekom een concert met de cellist Joachim Eijlander.
Hij speelde composities van zijn nieuwste album ‘Dark fire’, met composities van Ahmed Saygun.
Ze is ‘akelig gedisciplineerd’, twijfelt nooit en is ‘eigenlijk’ haar hele leven aan het spelen, maar dan serieus. Dat zijn wat kenmerken die Adrie Arendsman, kunstenaar, zichzelf geeft tijdens het interview door Frank Wiersma, psycholoog.
Het is donderdagavond 14 november 2019, de traditionele najaarsbijeenkomst van de Kijkdoos, tussen de kunst van de najaarstentoonstelling. in Villa Erica. Het publiek luistert muisstil. Nadat het eerst drie sonatines heeft horen spelen door Hannah Degenaar, viool, en Victor Bense, piano.
Poëzie van het alledaagse
Zelfs een kassabonnetje kan Adrie aanzetten tot nadenken over kunst. Ze noemt het de poëzie van het alledaagse. “Leuk hoe al die woorden en getallen onder elkaar staan.”
Maar voor haar eigen werk laat ze zich alleen inspireren door de twee opdrachten die ze in haar tweede jaar gemaakt heeft voor de kunstacademie. Deze hadden te maken met zelfportret en jeugd. Ze schoot een rolletje vol op zichzelf, terwijl ze allerlei emoties uitbeeldde. Die emoties zijn terug te zien in haar werk. Ook pakte ze een jeugdfoto van zichzelf, waarop ze in een jurkje te zien is. Deze vorm is in vele schilderijen, glaswerk en keramiek terug te zien. Vaak zonder armen. Soms ook zonder hoofd. Soms alleen in de vorm van een driehoek.
Vrije handwerkster
Dat Adrie kunstenaar zou worden stond allerminst vast. Haar moeder vond haar al wel creatief en gaf haar de kwalificatie ‘vrije handwerkster’. Maar pas op haar 48e, toen ze naar de Kunstacademie ging, werd dat werkelijkheid. Al was de KA zelf ‘niet leuk. Ik kan het niemand aanbevelen”, zegt ze goudeerlijk.
Zelf begreep ze weinig van het eerste jaar. Daarvan getuigen ook de commentaren op haar opdrachten: “Mijn werk was goed, maar ik had de opdracht niet begrepen.” Ze had voor de KA niets gedaan met kunst. Moest als opdracht om aangenomen te worden nog snel wat maken. De winkel had toevallig alleen rode verf en een klein kwastje. Dus leverde alleen rood werk in. “Goh, u houdt alleen van rood”, werd haar gevraagd.
Na het rood kwam het geel, daarna het blauw en sinds kort is er ook groen bij. “Ik moet elke kleur veroveren, tot in alle nuances”, legt ze uit. “Eerst is het een beetje geknoeisel.” Zo ziet haar werk er kleurrijk uit.