Lezing & Concert

Rode laarzen en een sigaretje

Voorjaarslezing De Kijkdoos met Juul Kortekaas“Mooi hè? Zo’n blaadje waar net het licht doorheen valt. En dit, prachtig toch?” Juul Kortekaas kan haar blijdschap niet op als ze de dia’s laat zien. Het zijn haar eigen kunstwerken, door de jaren heen gemaakt. Ze vertelt hoe ze ze heeft gemaakt, wat haar ertoe bracht om ze zo te maken of laat er een gedicht bij horen, van haarzelf of van een andere dichter. De zaal geniet. En zijzelf niet minder.

Juul verzorgt de voorjaarslezing in villa Erica op uitnodiging van De Kijkdoos, te midden van haar eigen kunstwerken. De aronskelk licht ze eruit. De bloem van de dood én de liefde. Waarna een gedicht over de liefde volgt. “Ach, de liefde, de liefde”, draagt ze voor met een stem die je doet wegzinken in haar woorden.

Bij de smidVoorjaarslezing De Kijkdoos met Juul Kortekaas

Ze vertelt over de smid, die haar bladen in elkaar zet tot een fontein of een plant. “ Dat kost wel heel veel tijd, want hij mag niet praten, anders kan ik me niet concentreren. Dus dan ben je daar samen aan het zwijgen. En als iets klaar is, is er een omhelzing. En een sigaretje.”

Op naar de volgende dia, van een jongere Juul met rode laarzen bij de haar kenmerkende rechtopstaande stelen. “Ik zie in al mijn werk dat ik wel heel sacraal ben. Zo’n vorm die op een kathedraal lijkt, alles in drieën, bladgouden vaandels die naar de hemel wijzen.” Ze toont een rotonde in Oudorp, waar pilaren van haar de hemel in wijzen. De kathedraal van de stilte, noemt ze dit. “Ik heb een fout gemaakt”, vindt ze. “Ik had ze veel hoger moeten maken.”

Tussen leven en dood

Zo staat ze bij al haar kunstwerken even stil. Over haar verlangen naar de  tuin, dat je terug ziet in haar werk. Over de stilte die ze van binnen heeft, ook al ‘verkoop ik wel heel veel praatjes”. Over hoe ze “alles tussen leven en dood doet.” Heel veel geboortekaartjes heeft ze gemaakt en grafzerken. Bladeren die drijven op het water.

Ze eindigt haar lezing met krantenknipsels uit haar Bennekomse periode. Mensen uit de zaal herinneren zich dat nog en vullen aan. Dan is de laatste dia. “ Oh, dit is het eind. Wat vinden jullie jongens?”

 

 

 

Juul Kortekaas houdt voorjaarslezing op 18 april 2019

Juul schildert tulpen, en andere bloemen als iris en de aronskelk. Of ze maakt ze in roestvrij staal of lood. Veel tulpen. Grote tulpen.

Dat ze verknocht is aan de tulp is niet vreemd. Haar vader teelde tulpen en als kind al trof haar de eenvoud. “Je stopt zo’n bolletje vol zelfsturing in de grond en dan voltrekt zich het wonder”, aldus een uitspraak van haar in de Provinciale Zeeuwse Courant uit 2004. Zo’n tulp kan ‘bloem zitten wezen zonder er iets voor te hoeven doen, mooi te wezen. En kijk nou eens hoe vernuftig hij in elkaar zit. Zo zitten wij ook in elkaar’, zo zegt ze in een interview met omroep Zeeland

Bovendien woont ze in een huis uit eind 16e eeuw, de tijd dat de tulp op kwam. Hoe passend is het dan om die tulp nieuw leven in te blazen?

Kortom, Juul heeft genoeg te vertellen over haar werk en haar fascinatie voor de bloem en het leven.

Donderdag 18 april, 20.00 uur in Villa Erica, Ericapark 1 in Bennekom.
Toegang: gratis voor leden van De Kijkdoos en voor wie ter plekke lid wordt. Niet-leden betalen 5 euro.

Blues in De Kijkdoos op 15 november 2018

Door Ad Brouwers, blues liefhebber en presentator.

In de muzikale presentatie van De Kijkdoos staat dit jaar de Blues centraal. Deze muziekvorm is ca. 150 jaar geleden in de zuidelijke staten (m.n. Louisiana, Tennessee, Arkansas, Mississippi, Texas) van Amerika ontstaan. De muziekstijl is gebaseerd op voor die tijd geheel nieuwe muzieksoorten, zoals negrospirituals en swingende marsmuziek gemaakt door de talrijke plantageslaven uit de USA en Afrika. Later werden daar nieuwe instrumenten aan toegevoegd, zoals de banjo, de elektrische gitaar, de basgitaar, het mondorgel en de saxofoon.
Uit een unieke samensmelting van -voor die tijd geheel nieuwe- klanken, werd door blueszangers gezongen over het miserabele leven van de plantageslaven en hun persoonlijk leed. Er ontstond een rauwe meeslepende muziekvorm met een grote variatie in stijlen, klanken, ritmes en oneindig veel mengvormen.
Ad Brouwers is een gepensioneerd internist met een merkwaardige voorkeur voor bluesmuziek. Merkwaardig omdat de blues vrijwel altijd gaat over ellende, relationele problemen en gemiste kansen. Toch voelt hij zich, en velen met hem, duidelijk beter na het beluisteren van de authentieke blues. De reden daarvoor is niet duidelijk. Mogelijk heeft de blues een troostende werking. In dat opzicht lijkt de blues op de Portugese fado. Ad Brouwers neemt u deze avond mee in de achtergronden, ontstaansgeschiedenis en kenmerken van de blues. Vormt de blues inderdaad de basis van de moderne Amerikaanse muziek, zoals veel Amerikanen denken? Duidelijk wordt dat artiesten een klassiek blues nummer, met dezelfde tekst en muziek, toch totaal anders interpreteren. Wat misschien wel het leukste aspect van de blues is. Hopelijk voelt ook u zich beter na kennis gemaakt te hebben met de ‘one and only’ Mississippi Delta blues.

Donderdag 15 november 20.00 uur in Villa Erica, Ericapark 1 in Bennekom.
Toegang: gratis voor leden van Culturele Vereniging De Kijkdoos én voor mensen die lid willen worden.

Lezing Herman Kuypers, beeldend kunstenaar, 5 april 2018

Op 5 april 20.00 uur geeft Herman Kuypers, beeldend kunstenaar, te midden van de expositie van zijn werk en dat van Stefan During, meubelmaker, in Villa Erica een lezing over zijn werken.

Herman Kuypers, is geboren in 1965 als oudste zoon in een boerengezin in het Noord Limburgse Velden. Zo lang hij zich kan herinneren tekent hij. Na de middelbare school volgde hij zijn opleiding aan de Academie voor Beeldende Vorming te Tilburg. Herman Kuypers maakt aquarellen van stoelen, die een verhaal of moment uitbeelden.

De lezing vindt plaats op 5 april 2018, aanvang 20.00 uur in de Villa Erica te Bennekom.

De toegang is gratis voor leden van de Culturele Vereniging De Kijkdoos. Niet-leden betalen € 5,00 (kaarten te koop aan de  zaal voorafgaand aan de lezing).

Concert duo Dolce Vita – 16 november 2017

duo Dolce Vita

Donderdag 16 november 2017 treedt het duo Dolce Vita op bij De Kijkdoos in Villa Erica.

Dit concert start om 20.00 uur.  De toegang is gratis voor Kijkdoosleden samen met hun partner. Niet-leden betalen 10,00 € entreegeld (t/m 25jaar 4,00 €) voorafgaand aan het concert bij de zaal in Villa Erica.

Maurice (piano) en Lanneke (dwarsfluit) brengen licht klassieke muziek uit hun nieuwe repertoire.

Lanneke, fluitiste, groeide op in een zeer muzikaal gezin. Zij speelde al op jeugdige leeftijd blokfluit, altfluit en piano. Vanaf haar 11e jaar was de dwarsfluit haar grote passie. Op twaalfjarige leeftijd gaf ze al haar eerste recital op Kasteel Hoekelum te Bennekom. Na het gymnasium ging ze naar het Maastrichts conservatorium, waar ze de fluit studeerde. Tijdens haar studie trad ze o.a. op met Berdien Stenberg en werkte ze mee aan diverse cd-producties. Ze was soliste tijdens concerten van allerlei artiesten en gezelschappen in Nederland, België, Frankrijk, Tsjechië, Singapore, Indonesië, Canada en Duitsland. Bij meerdere orkesten was Lanneke fluitiste en ze werkte samen met een kamermuziek trio (hobo, piano, fluit) en duo, waarmee ze optredens gaf in theaters en kastelen.
Maurice, piano, slaagde in 1991 cum laude voor zijn piano examen aan het conservatorium te Maastricht. Als gevolg hiervan werd hij uitgenodigd door het Utrechts conservatorium om hier nog 2 jaar te studeren voor uitvoerend musicus. Hij werkte jarenlang als freelance begeleider en was oprichter van het Maastrichts Pianoduo, dat concerten gaf in binnen- en buitenland. Hij werkte samen met bekende musici als: Marco Bakker, André Rieu, Tony Eyk, Pim Jacobs & Louis van Dijk. Ook was hij was solist bij het Limburgs Symfonie Orkest en de Koninklijke Militaire Kapel.

Eerdere lezingen

Concerten 2014-2008