Lezing & Concert

Annuleren najaarstentoonstelling, concert en ALV 2020

Voor de tweede keer maakt COVID-19 dat wij ingrijpende maatregelen moeten nemen in ons programma rond de najaarstentoonstelling. Helaas ziet het bestuur van De Kijkdoos Bennekom zich genoodzaakt om de najaarstentoonstelling met werken van Janine Eshuis als ook het concert van Joachim Eijlander te annuleren. Ook de geplande ALV gaat niet door. De verscherpte maatregelen om het Covid-19 virus in te dammen nopen ons hiertoe.

 

Celloconcert in de kerk

Joachim Eijlander met zijn celloDe jaarlijkse muziekavond gaat dit najaar weer door. Op dinsdagavond 10 november is er een celloconcert voor de leden van de Kijkdoos. Anders dan andere jaren vindt het deze keer plaats in de katholieke kerk.

Joachim Eijlander maakt met zijn cello een reis door de tijd met Johan Sebastiaan Bach. Tussen de suites door vertelt hij over zijn bijzondere strijkstok, zijn cello en natuurlijk over Bach.

Met inachtneming van de maatregelen kunnen we daar 80 tot 90 mensen ontvangen. Leden kunnen zich daarvoor aanmelden. Gegevens over het aanmelden volgen later.

Voorafgaand aan het concert vindt de algemene ledenvergadering plaats die aanvankelijk gepland stond voor afgelopen voorjaar.

VOORJAARSTENTOONSTELLING 2020 GEANNULEERD

Met pijn in het hart heeft het bestuur van De Kijkdoos besloten de voorjaarstentoonstelling met werken van Yke Prins en Daniël Tavenier NIET door te laten gaan. Dit geldt uiteraard ook voor het gesprek met de kunstenaars, dat op 9 april zou plaatsvinden.

Wij geven hiermee gehoor aan de oproep van premier Rutte om evenementen te cancellen waar veel mensen tegelijktertijd en dicht opeen samen komen.

Een ‘akelig gedisciplineerde’ kunstenaar tijdens de najaarslezing

Ze is ‘akelig gedisciplineerd’, twijfelt nooit en is ‘eigenlijk’ haar hele leven aan het spelen, maar dan serieus. Dat zijn wat kenmerken die Adrie Arendsman, kunstenaar, zichzelf geeft tijdens het interview door Frank Wiersma, psycholoog.

Het is donderdagavond 14 november, de traditionele najaarsbijeenkomst van de Kijkdoos, tussen de kunst van de najaarstentoonstelling. in Villa Erica. Het publiek luistert muisstil. Nadat het eerst drie sonatines heeft horen spelen door Hannah Degenaar, viool, en Victor Bense, piano.

Poëzie van het alledaagse

Zelfs een kassabonnetje kan Adrie aanzetten tot nadenken over kunst. Ze noemt het de poëzie van het alledaagse. “Leuk hoe al die woorden en getallen onder elkaar staan.”

Maar voor haar eigen werk laat ze zich alleen inspireren door de twee opdrachten die ze in haar tweede jaar gemaakt heeft voor de kunstacademie. Deze hadden te maken met zelfportret en jeugd. Ze schoot een rolletje vol op zichzelf, terwijl ze allerlei emoties uitbeeldde. Die emoties zijn terug te zien in haar werk. Ook pakte ze een jeugdfoto van zichzelf, waarop ze in een jurkje te zien is. Deze vorm is in vele schilderijen, glaswerk en keramiek terug te zien. Vaak zonder armen. Soms ook zonder hoofd. Soms alleen in de vorm van een driehoek.

Vrije handwerkster

Dat Adrie kunstenaar zou worden stond allerminst vast. Haar moeder vond haar al wel creatief en gaf haar de kwalificatie ‘vrije handwerkster’. Maar pas op haar 48e, toen ze naar de Kunstacademie ging, werd dat werkelijkheid. Al was de KA zelf ‘niet leuk. Ik kan het niemand aanbevelen”, zegt ze goudeerlijk.

Zelf begreep ze weinig van het eerste jaar. Daarvan getuigen ook de commentaren op haar opdrachten: “Mijn werk was goed, maar ik had de opdracht niet begrepen.” Ze had voor de KA niets gedaan met kunst. Moest als opdracht om aangenomen te worden nog snel wat maken. De winkel had toevallig alleen rode verf en een klein kwastje. Dus leverde alleen rood werk in. “Goh, u houdt alleen van rood”, werd haar gevraagd.

Na het rood kwam het geel, daarna het blauw en sinds kort is er ook groen bij. “Ik moet elke kleur veroveren, tot in alle nuances”, legt ze uit. “Eerst is het een beetje geknoeisel.” Zo ziet haar werk er kleurrijk uit.

 

Frank Wiersma interviewt kunstenaar Adrie Arendsman

Een psycholoog die een kunstenaar interviewt; is dat niet een beetje vreemd? Nee, helemaal niet. Zo iemand kan juist goed doordringen in de diepere redenen van de kunstenaar om het werk zo te maken als ze doet. Dat is dan ook te horen, en te zien, op 14 november, een avond georganiseerd door De Kijkdoos, in Bennekom.

Waar komen de ideeën van de kunstenaar vandaan?

Frank Wiersma interviewt kunstenaar, bij De Kijkdoos, Bennekom

Frank Wiersma

De psycholoog van deze avond is drs. Frank Wiersman, klinisch psycholoog-psychotherapeut. Hij is jarenlang voorzitter geweest bij het Platform Edese Kunstenaars (PEK) en is ‘mateloos geboeid’ door het ontstaan van kunst: “Waar komen de ideeën van de kunstenaar vandaan? Wat zijn de elementen in dat creatieve proces?”

Aan kunstenaar Adrie Arendsman heeft hij dan een goede, heeft de psycholoog gemerkt.  Onlangs ontmoette hij haar in haar atelier in Enschede. “Het is heel boeiend om haar gedachtegang te volgen. Voordat ze aan een kunstwerk begint heeft ze volop ideeën en beschouwingen over wat ze gaat maken. Ze gaat niet blind aan de gang. Als je dan begrijpt waar het vandaan komt, kijk je ook met andere ogen naar haar kunst.”

Van iets concreets naar fantasie

Als Adrie start aan een nieuw werk, begint ze altijd met iets ‘heel concreets’, dat via haar fantasie dan tot het kunstwerk leidt, hoorde Frank van haar. “Als kijker heb je geen weet van dat concrete en het is zo leuk om te weten wat dat concrete dan is.”

Tijdens de avond komt dat concrete letterlijk in beeld. Adrie neemt een doos mee waar van alles in zit. Aan de hand van deze voorwerpen én de vragen van Frank neemt Adrie de toehoorders mee in haar diepere motivaties. “Er zit in ieder geval heel veel speelsheid in de dingen die ze doet”, wil Frank er nog over verklappen.

14 november 20.00 uur, in Bennekom

In gesprek met de kunstenaar: donderdag 14 november, 20.00 uur, in Villa Erica, Bennekom. Toegang gratis voor leden van De Kijkdoos en voor wie ter plekke lid wordt. Voor niet-leden 5 euro.

De avond vindt plaats tijdens de expositie Never for ever, door Adrie Arendsman, in villa Erica, Bennekom.

Inleiding met muziek

De avond wordt ingeleid met muziek: Hannah Degenaar, viool, en Victor Bense, piano. Zij spelen de eerste sonatine van Frans Schubert opus 137, in D groot.

Hannah Degenaar speelt viool, bij De Kijkdoos

Hannah Degenaar

Victor Bense, piano, bij de Kijkdoos

Victor Bense

 

 

Eerdere lezingen

Concerten 2014-2008