4Kids

Wilhelminaschool maakt driehoeken en cirkels, net als de kunstenares

“Dat is een mens die in stukjes uitbarst omdat ze boos is.” Een van de leerlingen van de Wilhelminaschool in Bennekom wijst naar een schilderij aan de muur van Villa Erica. Inderdaad, als je er zo naar kijkt dan kan dat best waar zijn. Maar er is geen goed of fout, zo krijgen de leerlingen te horen. Het gaat erom wat de kunst met jou doet.

Groep 5 van de Wilhelminaschool in Bennekom is op bezoek bij de tentoonstelling Never for Ever. Twee maal per jaar organiseert Culturele Vereniging De Kijkdoos een expositie in Villa Erica en gedurende de week komen schoolklassen langs om zelf te zien en te ervaren wat kunst met ze doet, onder begeleiding van vrijwilligers van De Kijkdoos. Deze keer hangt en staat er kunst van kunstenaar Adrie Arendsman.

De kinderen krijgen al snel de smaak te pakken en wijzen een voor een aan wat zij in een schilderij zien. “Ik zie daar iemand die op een stoel zitten televisie kijken.” ”Ik zie daar juist iemand die op een hoge toren staat met allemaal wolken om zich heen”, reageert een ander daar weer op.

In tweetallen beantwoorden ze vragen als: ‘Wat doet de kleur van dit schilderij met jou?’ en ‘Wat voor materialen heeft de kunstenaar gebruik?’ Soms is het best lastig om daar een goed antwoord op te geven, zeker omdat ze het woord ‘mooi’ niet mogen gebruiken. Maar daar weten ze wel raad mee. ‘Prachtig’, schrijft een tweetal op het vragenformulier. “Maar ik vind die met die kleuren mooier”, zegt een van de twee er nog snel bij.

Dan krijgen ze uitleg over hoe de kunstenaar aan het werk is gegaan. Bij een groot deel van haar kunst gaat ze namelijk uit van de oervormen driehoek, vierkant en cirkel en dat is terug te zien in de schilderijen.

Met die oervormen gaan de kinderen zelf aan de slag. Op de grond ligt papier met daarop een van de vormen. De kinderen krijgen grote foto’s uitgereikt, die ze in stukje mogen scheuren of knippen. Daarmee vullen ze een rondje, driehoek of vierkant. “Klaar”, roept een tweetal. En hoe was dat om te doen? “Heeel moeilijk”, vinden ze.

 

Bennekomse scholieren ontvangen kijkdoos met architectuurroute

Bennekomse basisscholen hebben sinds kort een eigen leskist in de vorm van een kijkdoos. Culturele Vereniging De Kijkdoos heeft deze speciaal voor hen ontwikkeld.

De kijkdoos is bedoeld om leerlingen uit de groepen 6 tot en met 8 te leren kijken naar kunst. Drie boekjes per groep, met drie verschillende architectuurroutes, sturen de kinderen op pad door het dorp. Met kijk- en doe-opdrachten leren ze goed om zich heen kijken naar versieringen aan Bennekomse gebouwen. Kijken wordt zien en zien wordt herkennen, is het motto.

Naast de routes bevat elke kijkdoos nog drie usb-sticks met het bijbehorende lesmateriaal en drie legpuzzels met bijzondere architectuur in Bennekom. Denk daarbij aan villa Erica.

Vrijwilligers Wil van der Veur en Jan Vosman hebben deze leskist gemaakt en de eerste exemplaren uitgereikt aan de Wilhelminaschool.

.

 

Schoolbezoek bij expositie: ‘Welke bloem wil je zijn?’

Opdrachten maken: bloemen tekenen“Er staan allemaal woorden bij die tulpen”, fluistert de jongen. Met zijn hoofd vlak boven de loden tulpen leest hij alles hardop voor. Wat hij precies leest, weet hij niet, maar hij wil die woorden wel allemaal gezien hebben.

Hij is een van de leerlingen van groep 5 van de Prinsenakker. Die is vanmiddag op bezoek in villa Erica in Bennekom bij De Lente, expositie door Juul Kortekaas. Het is een van de vele klassen die langs komen om te kijken én bezig te zijn met kunst.

De Kijkdoos bereidt de kunstles voor

Vrijwilligers van Culturele Vereniging de Kijkdoos hebben de les voorbereid. Ze dagen de kinderen uit met vragen als ‘Als alle mensen bloemen zouden zijn, welke bloem willen jullie dan zijn?’

Alle kinderen weten het antwoordOok vertellen ze over het materiaal dat de kunstenaar gebruikt heeft. ‘Die tulpen zijn gemaakt van lood. Dat is een materiaal dat je niet zo vaak tegenkomt. Waar zie je dat nog wel?”

‘Ik wil een tulp zijn’

 

De meesten willen een tulp zijn. Dat is ook niet zo gek, want in de zaal zijn volop tulpen te zien. Op de schilderijen en als kunstvoorwerp. Maar er zijn ook andere antwoorden. De een wil een klaproos zijn. “Want dat is mijn lievelingsbloem.” Een ander wil een blauwe roos zijn en weer een ander een blauwe hortensia.

Leerlingen maken samen de opdrachtenDe vraag over lood is een moeilijke vraag. Nee, het heeft niets met een potlood te maken, zoals een van de leerlingen denkt. En inderdaad, lood wordt gebruikt om vishengels te verstevigen, weet een van de leerlingen. Maar dat was niet waar de juf van De Kijkdoos op doelt. Dan vertelt ze dat lood bij daken wordt gebruikt. Zo leren de kinderen ongemerkt bij.

Leren kijken

Zo leren de kinderen ongemerkt bij, maar vooral leren ze kijken en nadenken over kunst. Ze zien allemaal dat een van de schilderijen op z’n kop hangt. En ook komen ze even vertellen dat een loden tulp is omgevallen. Alleen: dat heeft de kunstenaar met opzet gedaan. Een beetje baldadigheid van Juul Kortekaas, omdat ze het anders net wat te eenvormig vond worden.

Leerlingen luisteren naar de uitleg over de kunst van De Kijkdoos